Om een "klimaatcatastrofe" te voorkomen, moet de temperatuurstijging volgens wetenschappers binnen de 1,5°C worden gehouden. Om tot oplossingen te komen, kwamen wereldleiders vorig jaar opnieuw bijeen in Glasgow voor de Klimaatconferentie van de Verenigde Naties (COP26).
Een van de vier hoofddoelen van deze top is de 1,5°C-doelstelling, om halverwege de eeuw een wereldwijde netto nul te bereiken en zo het effect van CO2-uitstoot op de klimaatverandering om te keren.
Opnieuw hebben regeringen met de vinger gewezen naar de uitstoot van het wegvervoer.
Zware bedrijfsvoertuigen met een brutogewicht van meer dan 3.500 kg zijn verantwoordelijk voor 25% van de CO2-uitstoot van het wegvervoer in de EU en voor 5% van de totale CO2-uitstoot in de EU. Dit is vergelijkbaar met de CO2-voetafdruk van meer dan 30 miljoen mensen binnen een jaar of 200 miljoen ton CO2.
De meeste trailers stoten niet direct CO2 uit. Het ontwerp van trailers beïnvloedt echter de trekkracht van het trekkende voertuig en draagt daardoor aanzienlijk bij aan de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van zware vrachtwagens.
Bovendien vereist de productie van vrachtwagens en trailers natuurlijke grondstoffen en gaat de exploitatie van een groot netwerk van werkplaatsen voor vrachtwagens en trailers gepaard met een aanzienlijke CO2-voetafdruk.
Er zijn aanwijzingen dat wegvervoer en duurzaamheid elkaar uitsluiten.
De autoriteiten zijn tussenbeide gekomen en richten zich steeds meer op de industrie om haar doelstellingen voor de vermindering van de CO2-uitstoot te halen. Binnen de EU is de European Green Deal een enorm plan om de EU om te vormen tot een moderne, hulpbronnenefficiënte en concurrerende economie, met als doel:
Deze doelstellingen zullen worden nagestreefd met een groot aantal wetgevingen, waaronder onderwerpen als strengere emissiegrenswaarden voor het wegvervoer, lage-emissiezones of subsidies voor alternatieve brandstoffen.
In de aanloop naar een economie die zich ontwikkelt in de richting van koolstofneutraliteit, moeten oplossingen worden bevorderd. De grote spelers in de markt dragen een grote verantwoordelijkheid bij het bijstellen van hun businessmodellen. Het goede nieuws is dat duurzaamheid een zeer winstgevende business aan het worden is.
Volgens een langetermijnstudie van het wereldwijde consultancybedrijf McKinsey laten duurzame bedrijven jaar na jaar een waardestijging van 3% zien ten opzichte van niet-duurzame bedrijven. De logica is duidelijk: duurzamere bedrijven krijgen het vertrouwen dat ze beter met een snel veranderende bedrijfsomgeving kunnen omgaan en vertrouwen vertaalt zich in bedrijfswaarde.
In 2021 nam TIP de strategische beslissing om het marktsegment te betreden met elektrische lichte bedrijfsvoertuigen (eLCV's) voor leasing. De nieuwste onderneming van TIP is in november 2021 van start gegaan met de integratie van ongeveer 300 voertuigen in onze bestaande wagenparken. Bezoek http://www.tipeurope.com/our-fleet/electric-vehicles om meer te weten te komen over onze eLCV's. Let op, op dit moment zijn de voertuigen nog niet beschikbaar in de Benelux.
TIP Insight is ons aanbod van op telematica gebaseerde digitale diensten waarmee wij trailer-telematica naar een hoger niveau tillen. De functionaliteit varieert van eenvoudige 'track and trace', met geofencing-mogelijkheid, tot prestatiegerelateerde informatie en diverse waarschuwingen van de prestaties van het remsysteem en het openen van de achterdeuren tot de druk van de banden en de temperatuur van een koelunit. Lees hier meer over onze telematica oplossingen.
Hoe groot de ambitie van jouw duurzaamheidsstreven ook is, TIP is de juiste partner om deze transitie tot een succes te maken. Wil je meer weten over wat we voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.
2022/03/23
Schrijf je in voor ons maandelijks magazine. Wij leren dagelijks veel van onze klanten en willen deze ervaringen graag met je delen.