Terug

Maximaliseer de efficiëntie van gebruikte trucks & trailers

Volgens een vooruitblik van EEA zal de vraag naar vrachtvervoer de komende jaren naar verwachting toenemen, waarbij het wegtransport de totale vervoersactiviteit domineert. Wagenparkbeheerders kunnen echter nog steeds investeringen op lange termijn verminderen, totale operationele controle krijgen en de bestaande vloot optimaler inzetten, ongeacht de veranderingen in de markt. Hoe?

  1. Telematica voor digitale en datagestuurde efficiëntie

Telematica is een technologie die het mogelijk maakt gegevens over grote afstanden te verzenden, ze te verwerken en om te zetten in bruikbare informatie. Van eenvoudige routeplanning tot meldingen voor onderhoud, telematica op voertuigen biedt geavanceerde digitale mogelijkheden en helpt wagenparkbeheerders om:

  • Operationele kosten te verlagen (bv. brandstofbesparing)
  • tijdbesparend te zijn (bv. kaartsysteem)
  • de operationele efficiëntie te verzekeren (bv. remprestaties en bandenspanning)
  • Te voldoen aan het milieubeleid (bv. verminderen CO2-uitstoot door brandstofverbruik)
  • de veiligheid van zowel de chauffeurs als de lading te verhogen (bv. temperaturen van koelinstallaties, status van open/dichte deuren, afgeleid rijden enz.)

Door het volgen van wagenparken en het realtime delen van informatie ontstaat een oplossing voor wagenparkbeheer op afstand die een efficiënte en veilige werking van het materieel garandeert. Voor gebruikte vrachtwagens en trailers kan telematica een grote impact hebben op het volgen van het materieel, het bewaken van de onderhouds- en reparatiekosten en het brandstofverbruik, terwijl het de operationele en financiële prestaties verbetert.

  1. Vlootverkleining & voertuigspecificaties voor operationele efficiëntie

Telematica helpt niet alleen bij het beter volgen van operationele statistieken, maar levert ook bewijs bij de besluitvorming over de juiste mix van het wagenpark. Op basis van de operationele doelen, het gebruik en de locatiegeschiedenis van de vloot en de onderhoudskosten, kan het aantal trailers worden aangepast en is het eenvoudiger om de juiste voertuigen op het juiste moment op de juiste locatie beschikbaar te hebben.

Door te kiezen voor grotere of geoptimaliseerde trailers, zoals double deck trailers, en door het trailergewicht te verminderen, is er meer laadcapaciteit beschikbaar en wordt de brandstofefficiëntie verhoogd (volgens de EPA komt elke 1.000 pond aan gewichtsvermindering overeen met 0,8% aan brandstofbesparing). Door de bestaande toename van de vrachtdichtheid en de productie van lichtere componenten wordt de totale gewichtsafname makkelijker en operationeler en kan de brandstofefficiëntie worden bereikt (bron: Fuel Efficiency Technology in European Heavy-Duty Vehicles, ICCT).  Wanneer je je echter concentreert op gewichtsbesparing in de specificaties van je trailer, is het van belang dat je de aard van de lading begrijpt, zodat je de oplegger niet over- of onderspecifieert, want uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat de specificaties van je trailer voldoen aan de eisen van je toepassingen. Voor sterk geconcentreerde ladingen wordt bijvoorbeeld een trailer aanbevolen die daarop is gebouwd. Als het gewicht wordt verlaagd om het laadvermogen te vergroten, kan de levensduur van de trailer in gevaar komen. 

  1. Efficiënt rij- en gebruiksgedrag voor brandstofefficiëntie

De manier waarop een voertuig wordt gebruikt, kan de algemene prestaties van het wagenpark beïnvloeden. Een efficiënte rijstijl kan het brandstofverbruik positief beïnvloeden met 20% op agressief gereden ritten en met 5-10% op meer gematigd gereden ritten (Analyzing Vehicle Fuel Saving Opportunities, 2012). Hoewel externe omstandigheden, zoals de verkeersstroom en strenge vervoersregels, het niet mogelijk maken om een standaard plan op te stellen over de meest zuinige manier om het voertuig te gebruiken, zijn er eenvoudige methodes om te volgen en een gedragsverandering toe te passen:

  1. Geleidelijk afremmen en optrekken kan het brandstofverbruik van een voertuig met 33% verbeteren op snelwegen en met 5% op stadswegen. Om zo zuinig mogelijk te rijden, kun je het beste 5 seconden de tijd nemen om je voertuig vanuit stilstand tot 20 kilometer per uur op te trekken. Conservatief rijden helpt niet alleen brandstof en geld te besparen, maar het is ook veilig voor chauffeurs (Review of the 21st Century Truck Partnership, Second Report, 2012).
  2. Het aanhouden van een constante snelheid kan je brandstofverbruik met 20% verhogen. Natuurlijk bereiken verschillende voertuigen een optimaal brandstofverbruik bij verschillende snelheden, dus de brandstofefficiëntie neemt over het algemeen aanzienlijk af bij snelheden boven de 50 mijl per uur. De brandstofbesparende voordelen van het verlagen van uw snelheid is 7% tot 14% (Review of the 21st Century Truck Partnership, Second Report, 2012).
  3. Het uitvoeren van regelmatig onderhoud kan het brandstofverbruik met 40% verbeteren. Factoren zoals bandenspanning en asuitlijning hebben een meetbaar effect op het brandstofverbruik. Als bijvoorbeeld alle banden 20% te weinig opgepompt zijn, neemt het brandstofverbruik met 2-3% toe. De onderhoudsbeurt omvat het goed afstellen van de motor, het op de juiste spanning houden van de banden en het gebruik van olie van de aanbevolen kwaliteit.

 

In het algemeen zijn er verschillende besturingsfuncties die chauffeurs moeten aanmoedigen om zo zuinig mogelijk te rijden, zoals progressief schakelen, snelheidsbegrenzers en cruise control. Opleiding en het beheer van bestuurders kunnen aanzienlijke brandstofbesparingen, wagenparkbeheerders zouden daarom moeten overwegen om deze in te voeren.

Upgrade je wagenpark met TIP!

Om al het bovenstaande te bepalen en een positieve ROI te garanderen, is het belangrijk dat wagenparkbeheerders een beroep doen op professionals met diepgaande kennis. TIP is een toonaangevende dienstverlener voor materieel, met 120 vestigingen in Europa en Canada en meer dan 50 jaar ervaring. Van de verkoop van gebruikte trailers tot onderhoud en reparatie en telematica-oplossingen, TIP biedt alle diensten die een klant nodig heeft tijdens de levenscyclus van een truck of trailer.

Neem contact op met een van de experts van TIP om je transportcapaciteit te maximaliseren en totale controle te krijgen over je vloot.

2022/08/25

Deel dit kennisartikel

Maandelijks magazine

Wil je meer weten hoe je wagenpark met je bedrijf meegroeit of hoe je deze zo efficiënt mogelijk inzet? Schrijf je dan in voor ons maandelijks magazine.

Schrijf je in voor ons maandelijks magazine. Wij leren dagelijks veel van onze klanten en willen deze ervaringen graag met je delen.

Door dit formulier in te dienen, ga ik ermee akkoord dat tip mijn klantgegevens verwerkt in overeenstemming met de privacyverklaring van TIP.

Gerelateerde kennisartikelen

"TPMS: de druk is er nu om ervoor te zorgen dat je trailerpark vold..."

Alle typegoedkeuringen van trailers die na 6 juli 2022 worden afgegeven, moeten worden uitgerust met een ...

2022/07/07

"Europese trailermarkt Lead-Time index, gepresenteerd door TIP "

Om de Europese trailermarkt beter te begrijpen, onthullen wij voor het eerst onze gegevens als insiders v...

2022/06/13

"Beheer je trailerprestaties door middel van relevante onderhoudsop..."

Of je nu een grote of een kleine trailervloot hebt, het goed onderhouden van een trailervloot is van groo...

2022/04/07