Afgelopen dinsdag, 15 mei, vond de eerste editie van het Nationaal Transportcongres plaats. Tijdens deze inspirerende middag stond de toekomst in de transportsector centraal. Een van de sprekers was onze algemeen directeur Rogier Laan. Hij sprak de ambitie uit dat TIP binnen vier jaar tijd de trailervloot voor 100 procent connected wil hebben. After sales truck heeft hier een artikel over geschreven.
Connected
Dat alles connected wordt, is een van de veranderingen waarmee de sector zich geconfronteerd ziet. Dat TIP zijn gehele vloot uiteindelijk connected wil hebben, komt dan ook voort uit het besef welke winst er met behulp van technologie en data te behalen is. ‘Er wordt wel gezegd dat voertuigen slimmer worden. Dat is onjuist’, stelde Rogier Laan. ‘Technologie en data stellen de mens in staat om de juiste beslissingen te nemen.’
Rogier Laan haalt een onderzoek aan van ABN Amro waarin gesteld wordt dat er 500.000 ton aan CO2-uitstoot bespaard kan worden als we efficiënter met data omgaan en ook bereid zijn om data met elkaar te delen. ‘Dat is een efficiencyslag van 10 procent.’
VaaS
Een connected vloot faciliteert ook de verschuiving van bezit naar gebruik, of Vehicle as a Service (VaaS). Dat is een andere ontwikkeling die Rogier Laan ziet en waar zijn bedrijf als verhuurder van rollend materieel natuurlijk van bestaat. Rogier Laan ziet dat vervoerders voor tal van keuzes staan: ‘Elektrisch of diesel? Groot of klein? Hoog of laag? Lang of kort? Welke keuze blijft? Waar wil ik in investeren? Waar kan ik in investeren. Deze keuzestress beperkt je in je mogelijkheden, maar niet als je betaalt naar gebruik.’
Gerd Leonhard
Rogier Laan begon zijn presentatie overigens met het vertonen van de op Youtube al veel bekeken film van de Duitse futurist Gerd Leonhard, gespecialiseerd in de wisselwerking tussen mens en technologie, en die Rogier Laan ter inspiratie heeft ingediend. De film is via onderstaande te bekijken.
Bron: Aftersales Truck, Emil Peters
2019/05/17