In het verleden voelden we ons ongemakkelijk bij het uitwisselen van commerciële gegevens met anderen. We maken ons zorgen over privacy, beveiliging en het risico dat onze gegevens in handen van onze concurrenten vallen. Echter, als wij in de logistiek onze winstgevendheid en efficiëntie willen vergroten en onze CO2-emissies willen verlagen, moeten we, behalve met onze directe klanten, onze gegevens uitwisselen met andere spelers binnen de toeleveringsketen. Eng of winstgevend?
Onder de logistieke dienstverleners en bevrachters, inclusief fabrikanten en handelaren, voerde ABN AMRO een onderzoek inzake logistiek uit. Het onderzoek kwam tot de bevinding dat het uitwisselen van gegevens tot uitbetaling van fraaie dividenden kan leiden aan de logistieke sector. Het onderzoek berekende dat het uitwisselen van gegevens door de spelers binnen de Nederlandse logistieke bedrijven, een 10% hogere beladingsfactor kan genereren. Deze hogere beladingsfactor kan op zijn beurt tot 10% minder kilometrage, 10% minder vrachtwagens, 10% lagere kosten en 10% minder CO2-emissies leiden. (bron: ABN AMRO)
De toeleveringsketen wordt steeds complexer gezien deze zich over de hele wereld uitstrekt. Een koffiezetapparaat dat in China is vervaardigd en bij een klant in Spanje is geleverd, gaat mogelijk door diverse logistieke stadia en modi. Deze omvatten wegen, spoor, zee en lucht; meerdere in- en uitklaringen, magazijnen en opslagfaciliteiten.
Steeds meer klanten kopen online en verwachten snelle leveringen. Ook staat de logistieke sector onder steeds grotere druk, inclusief een tekort aan voldoende gekwalificeerde arbeidskrachten. Daarbij is er ook een grotere politieke en maatschappelijke druk, waaronder het duurzamer maken van onze industrie.
Het logistieke proces genereert een enorme hoeveelheid complexe gegevens die we niet optimaal benutten. Bijvoorbeeld, onderzoek suggereert dat meer dan US$140 miljard wegens conflicten en rechtszaken in de toeleveringsketen worden geblokkeerd. Dit is vaak het resultaat van belastende bureaucratie en overmatige documentatie die vaak nog steeds op papier plaatsvindt, evenals een gebrek aan transparante informatie. (bron: Hublock)
In veel situaties gaat waarde verloren. Dit gebeurt bijvoorbeeld als goederen onderweg vast komen te zitten, verloren raken of verspild worden; betwiste declaraties of incomplete douanedocumenten. Als je over enkele schakels in de toeleveringsketen gegevens mist, heeft dit een domino-effect op de rest van de schakels in je toeleveringsketen. Dit zal onder andere een negatieve invloed hebben op de snelheid van levering, winstgevendheid, reputatie bij klanten en partners en daarnaast op de CO2-emissies.
Het onderzoek van de ABN AMRO schatte dat in Nederland de vermindering van CO2-emissies door gegevensuitwisseling kan neerkomen op een indrukwekkende 500.000 ton aan CO2. Dit is gebaseerd op vrachtwagens die in Nederland per jaar 5 megaton aan CO2 uitstoten.
Door langs de gehele toeleveringsketen zichtbaarheid van gegevens te hebben, zal de logistieke efficiëntie aanzienlijk verbeteren. Echter, de logistieke sector heeft zich maar langzaam aan de gegevensuitwisseling aangepast en dat wegens twee belangrijke redenen:
Gelukkig zijn er diverse factoren die het aanvaarden van gegevensuitwisseling door de logistieke sector kunnen versnellen.
iSHARE is een ander internationaal initiatief. Dit is een schema voor gegevensuitwisseling binnen de logistieke sector en is ontwikkeld door meer dan 20 Nederlandse organisaties van de logistieke en transportsectoren die werden samengebracht door de Nederlandse overheid. Dit schema staat op het punt internationaal beschikbaar te worden gesteld, nadat het in maart 2019 in het actieplan van de Internationale organisatie voor gegevensruimtes is opgenomen. (bron: iShare)
Binnen de sector bestaat een bereidheid tot gegevensuitwisseling. 97% van de respondenten van het ABN AMRO-onderzoek zegt dat zij hiertoe bereid zijn. Het onderzoek kwam tot de bevinding dat 87% van de logistieke service-providers overtuigd was dat gegevensuitwisseling zal leiden tot een efficiënter logistieke keten, lagere kosten (67%), betere capaciteitsbenutting (54%) en verminderde CO2-emissies (61%). (bron: ABN AMRO)
ABN AMRO heeft drie aanbevelingen voor logistieke service-providers die willen profiteren van gegevensuitwisseling.
Als leidinggevende aanbieder van verhuur en leasing van trailers binnen Europa, met ongeveer 70.000 units binnen ons wagenpark, willen we graag onze gegevens met je uitwisselen. Wij hopen zo om je op gemakkelijke en kosteneffectieve wijze te laten profiteren van het dividend van logistieke gegevensuitwisseling. Voeg trailers toe aan je wagenparken of verwijder deze om schommelende niveaus van zakelijke mogelijkheden te beheren volgens de gegevens die je vanuit de toeleveringsketen verzamelt.
Neem contact met ons op voor meer informatie over hoe TIP je kan helpen met verhuur en leasing van trailers terwijl je een nieuw bedrijf binnen jouw toeleveringsketen ontdekt.
2019/07/22
Schrijf je in voor ons maandelijks magazine. Wij leren dagelijks veel van onze klanten en willen deze ervaringen graag met je delen.