Terug

‘Wij verkopen geen nee, of het traileronderdeel is in de hele markt niet te krijgen’

In augustus hebben wij een update gegeven over onze vestiging TIP Trailer & Truck Parts. Hierin hebben wij jullie kennis laten maken met de locatie in Wijchen. Deze keer willen wij onze expertises laten zien hoe wij dagelijks onze sector voorzien van Trailer & Truckonderdelen, met alle uitdagingen waar onze sector momenteel mee te maken heeft. 

  • Goede verhouding prijs/kwaliteit. Altijd persoonlijk contact voor het bestellen van het juiste traileronderdeel.
  • Wij leveren onze onderdelen uit een grote voorraad en zijn vaak direct leverbaar.
  • Jarenlange expertise & groot netwerk in originele traileronderdelen met als specialisatie onderdelen voor Floor trailers.

Marco Jacobs
Marco Jacobs - Parts Manager TIP Trailer & Truck Parts

Marco, hoe kijk jij op dit moment naar de huidige onderdelen-uitdagingen in onze sector?

‘De hele markt van onderdelen staat al ruim 1,5 jaar onder druk. Al onze collega onderdeelbedrijven en leveranciers hebben hier last van. Dit zal voorlopig ook aanhouden. Het is lastig om aan trailers te komen, wanneer je nu een trailer wilt kopen, dan zal deze over ruim 12 maanden worden geleverd. Mijn collega’s van de verhuurvestigingen zien dit ook iedere dag en kunnen onze klanten helaas niet altijd helpen aan de trailer die ze nodig hebben.’ Niet alleen in de verhuur bestaan grote tekorten, dit werkt ook door in de onderdelenmarkt. Marco legt uit: ‘Omdat er zoveel schaarste is, blijven trailers langer doorrijden dan initieel gepland. Dit betekent ook dat er meer onderdelen nodig zijn om de trailers op de weg te houden, maar ook in onze markt hebben we te maken met grote tekorten.’

Voorraad

Deze tekorten in de markt kwamen niet als een verrassing voor TIP Trailer & Truck Parts. Marco: ‘Veel van de huidige uitdagingen zagen we aankomen in het tweede kwartaal van 2020. Hierdoor hebben we veel extra producten ingekocht, zodat we een flinke buffer aan konden leggen. Zo proberen wij er alles aan te doen om onze klanten te helpen. De vraag is echter meer dan we verwacht hadden, dus de buffer neemt snel af. Bij een aantal producten hebben we ervoor gekozen om matching quality producten aan te bieden, uiteraard doen we dit alleen wanneer we achter de kwaliteit van deze producten staan. Bij enkele producten bieden we dan ook geen alternatief aan, omdat we bijvoorbeeld de veiligheid niet kunnen garanderen. Ook technisch lastige producten zijn niet te leveren, denk hierbij bijvoorbeeld aan een modulator.

We hebben goede connecties met onze fabrikanten. Door de jaren heen hebben we een goede relatie opgebouwd met korte lijnen en goede afspraken. Wij zien hier dan ook de uitdagingen bij onze leveranciers en proberen zoveel mogelijk met ze mee te denken, want ook zij moeten natuurlijk keuzes maken. Hebben ze bijvoorbeeld een levering van 100 producten, dan nemen we er 10 af zodat we beiden onze klanten kunnen helpen.’

Uitdagingen

‘We merken dat er veel uitdagingen ontstaan zijn door het wereldwijde chiptekort, voornamelijk door hogere vraag vanuit andere sectoren, en de hoge containerprijzen. Dit laatste zorgt ook nog eens voor een dubbele uitdaging.

Als voorbeeld: voor een 20ft container betaalde je voorheen $800, tegenwoordig is dit al gestegen naar $8000. Het grote probleem is dat de containers vol richting Europa worden verzonden, maar leeg weer teruggaan naar China, daar betaal je extra voor. Helaas zijn wij door deze stevige prijsverhoging ook genoodzaakt om dit deels door te belasten. Het scheelt dat wij dit enigsinds kunnen drukken door de grote aantallen die in een container gaan.

Vooruitzicht 2022

Op de vraag wat Marco verwacht van 2022, geeft hij een duidelijk antwoord. ‘De uitdagingen in de sector zullen volgend jaar nog niet verholpen zijn. De chiptekorten zijn weer bijna terug op het oude niveau, maar er is ook sprake van een magnesiumtekort wat weer een impact zal hebben op de aluminiumproductie. Dit zal een groter effect hebben dan het chiptekort, omdat aluminium gebruikt wordt in meerdere typen producten. Ook hier hebben we op ingespeeld door de inkoop van deze producten op te schalen. Deze inkoop hebben wij dus allang op orde. Uiteraard zorgt dit ook voor prijsstijgingen vanuit onze leveranciers, maar dit proberen wij acceptabel te houden.

Ondanks de tekorten in de sector, doen wij er alles aan om onze klanten te helpen. Wij verkopen niet zomaar ‘nee’, maar zetten net dat extra stapje om het product te vinden. Ook wanneer een klant niet precies weet wat ze nodig hebben, geven wij graag advies. Zelfs op basis van een foto of chassisnummer kunnen we persoonlijk advies geven. Natuurlijk komt het af en toe voor dat ook wij ‘nee’ moeten verkopen, maar dan zijn we er zeker van dat het product ook niet te krijgen is in de markt.

Wil je dat wij meedenken? Neem contact op met Marco

Contact

Marco Jacobs lopend door magazijn

2021/11/24

Deel dit nieuwsartikel

Maandelijks magazine

Wil je meer weten hoe je wagenpark met je bedrijf meegroeit of hoe je deze zo efficiënt mogelijk inzet? Schrijf je dan in voor ons maandelijks magazine.

Schrijf je in voor ons maandelijks magazine. Wij leren dagelijks veel van onze klanten en willen deze ervaringen graag met je delen.

Door dit formulier in te dienen, ga ik ermee akkoord dat tip mijn klantgegevens verwerkt in overeenstemming met de privacyverklaring van TIP.

Gerelateerd nieuws

"vidaXL zet in op groei door sterkere samenwerking met TIP"

E-commerce bedrijf vidaXL heeft de afgelopen periode, mede dankzij de toename van internetverkopen, een e...

2021/11/16

"Nieuwe trailers geleverd bij TIP "

Eerder communiceerden we al dat we recentelijk ruim 1000 nieuwe trailers hebben besteld voor onze vloot i...

2021/11/02

"IJskoud – maar zonder CO2: 100% elektrische koeltrailers vrijgeg..."

Test voor baanbrekende innovatie in temperatuurgestuurd transportVier bedrijven hebben samengewerkt v...

2021/09/30