Vul een waarde in
  • Netherlands
    • Dutch
    • English
  • United Kingdom
    • English
Terug

Hoe gaan we om met een tekort aan chauffeurs? - Deel 1

Tegenwoordig willen steeds minder mensen een loopbaan als vrachtwagenbestuurder. Het grootste deel van de huidige generatie Europese chauffeurs is ouder dan 45 jaar en er zit onvoldoende talent in de pijplijn om deze kilometervreters na hun pensionering te vervangen. Europa kampt met een groot tekort aan chauffeurs.

De uitdaging

Steve Viscelli, socioloog aan de University of Pennsylvania en voormalig chauffeur, vat de uitdaging voor wagenparkbeheerders als volgt samen: "Als de e-commerce sterk groeit en de introductie van autonome voertuigen langzaam gaat door trage nieuwe wetgeving en de branche niet naar millennials verschuift, zouden we over tien jaar daadwerkelijke [chauffeur]tekorten kunnen zien." [Bron: Bloomberg]

Situatie vandaag

Volgens dit rapport zullen er rond het jaar 2030 6,4 miljoen chauffeurs nodig zijn in heel Europa en de VS, waarbij naar verwachting minder dan 5,6 miljoen zal willen werken onder de "huidige chauffeursomstandigheden".

Waarom is het zo moeilijk om vrachtwagenchauffeurs te werven? Er zijn vijf belangrijke problemen die mensen ervan weerhouden om een ​​loopbaan als vrachtwagenchauffeur te overwegen:

  1. Slecht imago – Films waarin de vrachtwagenchauffeur de ster is, kenden hun piek in de jaren 1970 met films zoals "Smokey and the Bandit," "Convoy" en "Duel". Tegen de jaren 1990 waren er vrijwel geen films met vrachtwagenchauffeurs meer. Het rijden met een vrachtwagen heeft zijn glamour verloren; zelfs Henk Wijngaard’s ‘Met de vlam in de pijp’ hoor je nauwelijks meer op de radio.
  2. Laag loon – Er is een wijdverspreide perceptie onder vrachtwagenchauffeurs dat ze te weinig worden betaald voor hun plichten en verantwoordelijkheden gezien de uren die ze gemiddeld werken. Chauffeurs verdienen in hun eigen land meestal in de buurt van het nationale minimumloon. Ter illustratie: het gemiddelde loon voor een vrachtwagenchauffeur in Ierland is € 12 per uur, wat het gemiddelde Ierse loon is. (Bron: Bakugls) Het Comité National Routier, een denktank rond transport gefinancierd door de Franse staat, ontdekte dat de totale kosten van een chauffeur voor werkgevers variëren van 16.000 euro per jaar voor een Bulgaar tot 56.000 euro voor een Belg. (Bron: Bloomberg)

In de uiterst competitieve sector van vrachtvervoersector over de weg bestaat een aanzienlijke druk om de winstmarges te verhogen. De kosten van arbeid vormen ongeveer 35% tot 45% van de exploitatiekosten. (Bron: FleetOwner)

  1. Slechte arbeidsomstandigheden – De Europese Unie beperkt de maximale wekelijkse arbeidstijd voor vrachtwagenchauffeurs tot 56 uur per week. Echter, in werkelijkheid besteden chauffeurs vaak veel meer tijd op de weg en zijn ze weg van huis, aangezien ze ook rusttijden moeten hanteren. Deze rusttijden zijn niet altijd efficient met reizen over lange afstanden en de terugkeer naar huis.

Truckcabines kunnen krap zijn en de truckstopvoorzieningen vaak ontoereikend, waardoor het voor chauffeurs moeilijk wordt om er een ​​gezonde levensstijl op na te houden.  Met de tijd weg van hun gezin en vrienden kunnen vrachtwagenchauffeurs een antisociaal bestaan gaan ​​leiden. Dergelijke levensstijlfactoren maken het voor vlootbeheerders moeilijk om bestaande chauffeurs te behouden en nieuwe aan te trekken.

  1. Ontoereikende voorziening van opleiding en kwalificaties - In Engeland werden de financiële kosten voor het verwerven van een chauffeurscertificaat van professionele competentie ("DCPC") door de respondenten van een enquête voor transportmanagers in juni 2015 gerangschikt als de grootste belemmering voor het werven van chauffeurs. Dit werd op de voet gevolgd door een "gebrek aan leercontractprogramma's". In het logistiek verslag 2016 van de FTA (de Engelse Freight Transport Association) werd ook gemeld dat "slechts ongeveer de helft van de deelnemers die de DCPC-test afleggen, ervoor slaagt".

In een Europese pilotstudie met de naam "De Europese transportbranche aantrekkelijk maken voor toekomstige generaties" concludeerden Poolse branchedeskundigen dat opleidingsproblemen potentiële chauffeurs ontmoedigen. De experts noemen "hoge kosten, tijdrovend en complexiteit van het verkrijgen van de nodige kwalificaties” aan als voornaamste obstakels. De cursus- en examenkosten voor een chauffeurscertificaat zijn gelijk aan twee tot drie maandlonen in Polen; een hoge investering die niet iedereen kan opbrengen.

  1. Autonome vrachtwagentechnologie - Probleem of oplossing? In een gezamenlijk rapport dat in mei 2017 gepubliceerd werd door vier Europese transportgroepen, met inbegrip van vakbonden en brancheverenigingen, wordt tegen 2030 door deze technologie een vermindering verspeld van 50% tot 70% in het aantal chauffeursbanen in Europa en de VS. Van de 6,4 miljoen chauffeursbanen die tegen 2030 worden verwacht, werd in het rapport geconcludeerd dat tussen 3,4 en 4,4 miljoen "overbodig" zou worden als zelfrijdende vrachtwagens snel worden uitgerold. Naast het feit dat autonome vrachtwagens kostenbesparingen, lagere emissies en veiligere wegen opleveren zei de co-woordvoerder van het rapport, José Viegas, secretaris-generaal van het Internationaal Transportforum, dat autonome vrachtwagens het "opkomende tekort" aan professionele chauffeurs in de transportbranche, in het bijzonder in Europa, zullen aanpakken. In het verslag worden ook manieren geïdentificeerd waarop regeringen en de branche chauffeurs in de overgang naar autonome vrachtwagens kunnen ondersteunen. (Bron: FleetOwner)

De komst van autonome vrachtwagens lijkt onvermijdelijk.  De timing van de omschakeling is echter onduidelijk, met prognoses variërend van enkele jaren tot enkele decennia. Deze onzekerheid is nutteloos voor het werven van een nieuwe generatie vrachtwagenchauffeurs, of het nu om millennials, vrouwen of een andere doelgroep gaat.

Gelukkig is er een scala aan oplossingen die u kunnen helpen omgaan met een tekort aan chauffeurs. TIP Trailer Services deelt deze met u in Praktische oplossingen voor chauffeurstekorten - Deel 2!

2018/02/13

Deel dit nieuwsartikel

      

"Voel de kracht van TIP trailerverhuur"

Velen van jullie hebben ervaring met het ontvangen van een last-minute verrassingsaanvraag die je moest a...

2019/08/15

"De TIP pitstop voor traileronderhoud"

In een F1-race maakt een F1-auto minimaal één pitstop om banden te wisselen of voor wat snel onderhoud....

2019/08/09

"TIP Trailer Services zet zero emissie koelsysteem van Dearman in"

Dearman en TIP Nederland zijn een samenwerking aangegaan om Dearman’s revolutionaire koeltrailers, geko...

2019/08/06