TIP 50 jaar: een logistieke historie vol innovatie. Deel 1

 
TIP 50 jaar: een logistieke historie vol innovatie. Deel 1
Er is één constante factor in de 50-jarige TIP geschiedenis die we in 2018 vieren: voortdurende innovatie en verandering. TIP Trailer Services is trots op haar vermogen om vernieuwing te omarmen en de opgedane kennis met haar klanten te delen.

Het DNA van TIP

Bij TIP Trailer Services zijn verandering en innovatie cruciale elementen van onze DNA. We zien ze als kansen om onze expertise in te zetten en nieuwe manieren te vinden om waarde toe te voegen aan de service en ervaring van onze klanten.

Trailer geschiedenis

Het is interessant om terug te gaan in de tijd om te ontdekken hoe de trailer is veranderd. De eerste vrachtwagen met oplegger werd uitgevonden door Alexander Winton in 1898 in Cleveland, Ohio. Winton begon met het produceren van auto’s, maar besefte dat hij ze niet naar de nieuwe eigenaar kon vervoeren zonder kilometers te maken en “slijtage” aan de auto. Winton vond noodgedwongen de oplegger-vrachtwagen uit, die één voertuig op een aanhanger vervoerde om op die manier zijn auto’s af te leveren. De eerste trailer productie begon dan ook in 1899. [bron: fueloyal *]

Vroege technologische vooruitgang

De daaropvolgende belangrijke technologische vooruitgang volgde na de Eerste Wereldoorlog. Denk aan luchtbanden, elektrische verlichting, rembekrachtiging en gesloten cabines. Mack Trucks uit New York heeft de automatische starter * uitgevonden. Peterbilt, een carrosseriebouwer in de staat Washington bouwde de eerste aanhangwagens die werden gebruikt voor het vervoer van gezaagd hout *. De eerste moderne opleggers kwamen langzaam de weg op. De dieselmotor werd pas in Europa in de jaren ’30 de nieuwe standaard en in de VS in de jaren zeventig. [bron: wikipedia]

TIP 50 jaar: een logistieke historie vol innovatie. Deel 1

Trailer evolutie en wetenschap

De technische ontwikkeling voor trailers en vrachtwagens tussen de jaren 1930 tot de jaren 50 weerspiegelt de evolutie van materiaalkennis. In de jaren vijftig ging men aluminium gebruiken om het zware staal te vervangen dat eerst het ultieme materiaal was voor het bouwen van carrosserieën voor opleggers en vrachtwagens. In de jaren zestig maakten trailerfabrikanten gebruik van nieuwe materialen zoals kunststof en schuim om in containers de temperatuur te kunnen controleren. [bron: trailer-bodybuilders]

TIP 50 jaar: een logistieke historie vol innovatie. Deel 1

Standaard Europese containers

In 1951 selecteerden het Zwitsers Verkeersmuseum en het Bureau International des Containers (BIC) een standaardcontainer voor West-Europa op basis van het Nederlandse ‘Laadkisten’ systeem dat sinds 1934 in gebruik was voor consumentengoederen en afvaltransport. De nieuwe “intermodale container” kan via een trailer, op schepen, per vliegtuig of per spoor over de weg worden vervoerd, waardoor wereldwijd vervoer makkelijker werd. [bron: Wikipedia]

Vrachtwagens worden elektrisch

In de jaren zestig van de vorige eeuw werd de elektrische motor voor het aandrijven van vrachtwagens geïntroduceerd. Smith’s Delivery Vehicles in het Verenigd Koninkrijk produceerde een melkbestelwagen van 1,1 ton die werd aangedreven door een elektromotor met een bereik van 50 km en een topsnelheid van 40 km / u, waarmee 80 melkbussen konden worden vervoerd. De eigenaar van het bedrijf zei: “Er is slechts één ander voertuig in onze operatie dat we kunnen verplaatsen voor minder geld, en dat is onze kruiwagen.” [Bron: trailer-bodybuilders]

TIP 50 jaar: een logistieke historie vol innovatie. Deel 1

Het computertijdperk in de jaren 80 begint

Vanaf de jaren tachtig is computertechnologie een belangrijke aanjager geweest voor innovatie op het gebied van trailer- en vrachtwagentechnologie. Fabrikanten gebruikten computers om de precisie en kwaliteit van de voertuigproductie te verbeteren. Sommige trailervloten zijn begonnen met het gebruik van computers om hun bedrijven te beheren. Het bandenspanning controlesysteem (TPMS) is uitgevonden voor controle van de bandenspanning op afstand.

In de jaren 2000 begonnen grote transportbedrijven het internet te gebruiken om zichzelf te promoten, de status van bestellingen en voorraadniveaus te controleren en bestellingen te plaatsen. Telematica werd op grote schaal toegepast om chauffeurs te helpen efficiënter te navigeren. Het stelde wagenparkbeheerders in staat hun trucks en trailers effectiever op afstand te volgen.

TIP en de geschiedenis

Gedurende het 50-jarig bestaan ​​heeft TIP altijd veel respect gehad voor de geschiedenis van de transport branche. De lessen die we konden leren hebben we altijd gebruikt om onze klanten de best mogelijke ervaring en diensten te leveren.

Om ervoor te zorgen dat u deel 2 van een logistieke historie vol innovatie niet mist, kunt u zich hier inschrijven voor onze Engelstalige nieuwsbrief:

contact-Button copy

U kunt ons ook volgen op onze sociale mediakanalen Facebook, Twitter, and Linkedin.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *