Trailers: in eigendom of niet in eigendom?

Een belangrijke vraag voor veel hedendaagse fleet managers is of ze hun trucks en trailers wel of niet in eigendom moeten nemen. Is het zakelijk gezien verstandig om te kopen of te leasen?Een belangrijke vraag voor veel hedendaagse fleet managers is of ze hun trucks en trailers wel of niet in eigendom moeten nemen. Is het zakelijk gezien verstandig om te kopen of te leasen? Er is duidelijk bewijs voor een toenemende belangstelling voor leasing.  Bijvoorbeeld, de nieuwste Quarterly Leasing Survey gepubliceerd door The British Vehicle Rental and Leasing Association in september 2017 meldde dat de totale bedrijfsvlootverhuur voor het segment van lichte bestelwagens vorig jaar groeide naar 371.000 lichte bedrijfsvoertuigen met 14% op jaarbasis voor K2 2017.

Wat is een “lease”?

Een leaseovereenkomst is een overeenkomst tussen de verhuurder (eigenaar van het goed en de huurder (gebruiker van het goed), waarbij de verhuurder een goed koopt en de huurder toestaat om het te gebruiken tegen periodieke betalingen, lease-huur of minimale leasebetalingen genoemd. Aan het einde van de leaseperiode wordt het goed teruggegeven aan de verhuurder, tenzij er een contractuele bepaling is die de huurder verplicht het goed te kopen of de lease voor een specifieke periode te verlengen (bron: efinancemanagement).

Waarom leasen?                           

Er zijn verschillende voordelen aan leasing:

  • Helpt de cashflow – De aanschaf van een trailer vereist een aanzienlijke vooruitbetaling, terwijl verhuur het wagenparkbeheerders mogelijk maakt hun betalingen over meerdere jaren te spreiden. Door te kiezen voor leasing komt kapitaal vrij voor investeringen elders. Door regelmatige leasebetalingen kunnen fleet managers nauwkeuriger budgetteren. Leasing vermijdt ook het probleem van het bezit van een waardeverminderend goed en de noodzaak om het af te stoten zodra het het einde van zijn nuttige levensduur heeft bereikt.
  • Biedt belastingvoordelen – Wanneer u een trailer koopt, betaalt u btw over de aankoopprijs. Btw kan voor veel transportbedrijven oplopen tot een groot bedrag bij de uitbreiding van hun wagenpark. In de meeste EU-landen betaalt u bij lease de btw op het huurbedrag in plaats van op de veel hogere aankoopprijs. Een ander voordeel is dat de terugbetaling van termijnen in een leasecontract doorgaans als zakelijke kosten wordt beschouwd, in tegenstelling tot het bezit van een actief, waarop u alleen de afschrijvingskosten kunt terugvorderen.
  • Geeft toegang tot nieuwe technologie – Leasing geeft u toegang tot de nieuwste truck- en trailertechnologie zonder grote hoeveelheden kapitaal te hoeven zoeken om een ​​nieuwe aankoop van een voertuig te financieren. Leasing maakt het gemakkelijker om te upgraden naar een meer technologisch geavanceerde trailer dan degene die u had kunnen kopen. In sommige leasingcontracten kunnen fleet managers aan het einde van een contracttermijn upgraden naar de nieuwste modellen.
  • Zorgt voor gemoedsrust in het onderhoud – Veel leasecontracten omvatten onderhoud van de voertuigen. In de meeste gevallen is het uitbesteden van het onderhoud van trailers kosteneffectiever dan dit onderhoud zelf te doen, omdat u de vaste overheadkosten voor monteurs, hun opleiding, en de nieuwste diagnostische en reparatie-apparatuur elimineert, en kapitaal vrij maakt, in plaats van dit in een voorraad reserve-onderdelen te steken. En, belangrijk is ook, dat het ervoor zorgt dat de uitvaltijd van uw aanhangwagen geminimaliseerd wordt. [bron: Dialy Telegraph]

Lease-verschillen tussen Europese landen

Leasingregelgeving varieert van het ene EU-land tot het andere. De verschillen omvatten de fiscale behandeling van het geleasde goed. Zo wordt bijvoorbeeld in Duitsland bij bepaalde leasecontracten de huurder die de trailer huurt, geacht belastingtechnisch de eigenaar van het goed te zijn, omdat de verhuurder/de daadwerkelijke economische eigenaar de aanhangers niet kan gebruiken tijdens de huurperiode. Dit betekent dat de trailer door de Duitse belastingautoriteiten als een actief voor de huurder wordt beschouwd, waarvoor btw wordt betaald over de aanschafwaarde van het goed en de kosten worden afgeschreven, in plaats van bedrijfskosten te zijn [bron: NortonRoseFulbright]. Dit is bijvoorbeeld anders dan in Nederland of het Verenigd Koninkrijk.

TIP en leasen

TIP biedt een breed scala aan leaseoplossingen en kan advies geven over de verschillende leasingregelgevingen in heel Europa. Met een vloot van meer dan 70.000 eenheden is TIP een van Europa’s grootste leasemaatschappijen voor transportmiddelen. Zij kan ook specifiek voor u goederen aankopen.

TIP lease-opties

TIP biedt verschillende leaseopties:

  • Operationele lease – Dit is leasing buiten de balans om met flexibele voorwaarden. Operationele lease-overeenkomsten zijn bijzonder aantrekkelijk voor hoogwaardige activa zoals vrachtwagens en aanhangers die nodig zijn om een ​​specifiek contract te vervullen. De leasetarieven zijn gebaseerd op de waarde van de activa gedurende de periode dat u deze nodig heeft. Op deze manier kunt u de leasetarieven rechtstreeks koppelen aan de inkomsten die de activa voor u genereren.
  • Financiële lease – Met een financiële lease kunt u een goed verwerven over een periode in plaats van het vooraf te betalen. De leasetarieven worden berekend over een overeengekomen periode.  De regelgeving voor Finance Lease verschilt van land tot land waardoor deze niet overal kan worden toegepast.
  • Verkoop en lease-back – Onder deze vorm van leasing zullen we uw activa tegen een eerlijke marktprijs aankopen en deze activa aan u terug verhuren voor een vast maandelijks bedrag, waardoor uw kapitaal voor ander gebruik vrijgemaakt wordt en u zich geen zorgen hoeft te maken wat u met de voertuigen na een bepaalde periode moet doen.
  • Bijkomende diensten met toegevoegde waarde beschikbaar in al onze leasingoplossingen – TIP kan vervangende voertuigen aanbieden tijdens reparaties, onderhoud, schadebehandeling, pechverhelping, alsmede wagenpark- en bandenbeheer en telematica voor uw vloot. Trucks en trailers die niet meer nodig zijn, worden door ons doorverkocht. We kunnen ook huurunits leveren om korte termijn lacunes in uw vloot op te vullen.

Neem voor meer TIP trailer-leasing informatie contact met ons op door gebruik te maken van dit Contact Formulier.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *