Transport wordt iTransport met steeds meer big data

Transport wordt iTransport met steeds meer big data

Er kan geen misverstand over zijn: de transport- en logistieke sector is bezig met een baanbrekende revolutie. De dingen zijn nog nooit zo snel veranderd als in de afgelopen vijf jaar en dat in een sector die altijd als “conservatief” werd bestempeld. De explosieve stijging van de particuliere internetverkoop heeft transportbedrijven verplicht om hun interne processen, magazijnstructuren en levertijden te veranderen. De consument bepaalt het ritme van de dag door met de smartphone e-shops te bezoeken. Bezorging de volgende dag van Engeland naar Duitsland? Geen probleem! En zo zien, dankzij het internet, de economische vooruitzichten voor transportbedrijven er rooskleurig uit met de extra vraag naar transport. Als bedrijf kunt u deelnemen aan de digitale wedloop, maar alleen als u over de juiste apparatuur en technische kennis beschikt.

Digitale marktplaats

Hoe meer onverwachte aanvragen u ontvangt, des te meer trailers en bestuurders hebt u nodig. In het transportoptimalisatieverslag van ECR Europe wordt gesteld dat 35 tot 50 % van het voertuigvermogen aanzienlijk onderbenut wordt; de trailers rijden leeg naar huis. Deze bedrijfsinefficiëntie kan verbeterd worden als u gebruik maakt van een andere internetontwikkeling: vrachtbeursplatformen.

Op deze digitale marktplaatsen voor transport kunt u zich registreren en een prijs bieden voor vracht die past bij de grootte en de route van uw trailer. Een lege trailer brengt geen geld op voor uw bedrijf, maar data gebruiken om de locatie van uw trailer te verbinden met de plaats van de vracht doet dit wel.

Uiteindelijk draait tegenwoordig alles om flexibiliteit en uw vermogen om snel te reageren. Daarom worden IT (informatietechnologie) en big data essentieel om in de wedloop te blijven. Hierdoor verandert uw bedrijf echter wel langzaam van transport naar iTransport.

 

DDDM

Om uw deel van de toeleveringsketen het meest efficiënt te maken hebt u meer data nodig. Gegevens over uw trailers, uw chauffeurs, uw vracht en uw partners.

In 2016 werd in een 3PL-enquête van Cap Gemini, Penn State University en Penske Logistics tot de conclusie gekomen dat “het effectieve gebruik van big data een kerncompetentie van supply chain bedrijven zal worden.” Met het gebruik van data kunnen transportbedrijven hun tactische en operationele beslissingen verbeteren (bron FleetOwner).

Dit heet “DDDM”: Data Driven Decision Making oftwel “beslissingen maken op basis van digitale informatie”. Als u weet hoe u gegevens uit verschillende bronnen kunt gebruiken, kunt u een concurrentievoordeel creëren. U combineert technologie met uw expertise om informatie te verzamelen en te analyseren. Als u in real-time voor de juiste ‘match’ kunt zorgen tussen de beschikbare vrachten en uw beschikbare trailers, kunt u volle opleggers naar huis laten rijden, waardoor uw winstgevendheid wordt verbeterd.

 

Wagenparkbeheer en telematica

Om competitiever te worden moet u allerlei gegevens verzamelen. In de eerste plaats hebt u telematica nodig op uw trailers. Volgens een recent verslag van Frost & Sullivan 2017 zal de telematicamarkt naar verwachting jaarlijks groeien met 14,2 %. Landen zoals het VK, Frankrijk, Duitsland en de Benelux hebben telematica geïnstalleerd die bijna 70 % van de markt bedekken. Zuidoost-Europa met landen als Bulgarije, Roemenië, Slowakije, Hongarije en Kroatië zijn nieuwe opkomende gebieden die telematica in de nabije toekomst zullen omarmen.

Met telematica kunt u gegevens ontvangen over de prestaties van chauffeurs en voertuigen, uw aanhangwagen, verkeersinformatie en navigatie volgen en papierwerk verminderen door een digitaal bewijs van aflevering te verzenden.

Om uw trailervlootgegevens te verbinden met beschikbare zendingen die op uw bod wachten op een vrachtbeursplatform hebt u een fleet management systeem nodig. Deze dataterminals worden steeds belangrijker voor transport- en logistieke bedrijven, zelfs voor kleinere transportbedrijven. Maar hoe kiest u het juiste systeem? Neem contact op met TIP om de toekomst van uw transportbedrijf te bespreken en hoe u de juiste keuzes kunt maken, op basis van de gebruikerservaring.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *